يا وعدي عالأيام… كانت الأيام بتعدّي كأنها نسمات… خفيفة، دافية، بريئة. كنا نحلم وإحنا مغمضين… نضحك من قلبنا، ونصدق الناس، ونفتكر إن الدنيا دايمًا هتبقى حنينة. كبرنا… واكتشفنا إن الحياة مش وردية، وإن الطيبة مش دايمًا بتكسب، وإن اللي بتدي له عمرك… ممكن ما يفتكرش حتى يسأل عليك. يا وعدي عالدنيا… كنتِ حلوة زمان، ولا إحنا اللي كنا سُذج؟ كنا بنشوف كل حاجة بلون الورد، ماكناش نعرف إن الوردة ممكن تجرح، وإن اللي بنحبه… ممكن يكون سبب الوجع كله. كان الحلم بسيط: قلب يحس، حضن أمان، وناس بتحسّ بينا من غير ما نحكي. دلوقتي؟ بنحكي كتير، ومافيش حد بيسمع. نبكي وسط الزحمة… وما حدش بيلتفت. يا وعدي عالأيام… كنت فاكرة إن الصبر بيكافئ، وإن النية الطيبة بتكفي، وإن الحب الحقيقي ما بيموتش. لكن الحقيقة؟ اللي بيفضل واقف، بيتكسّر… واللي بيفضل طيب، بيتأذي… واللي بيحب بصدق، بينكسر لوحده. بقينا نخاف نحلم… نخاف نفرح… نخاف نقول "أنا محتاجة حد"، عشان ما نسمعش: "اتعودي على الوحدة، دي أمان أكتر." بقينا نضحك قدام الناس، وننهار لما نقفل بابنا. بقينا نلبس القوة، بس جوانا حطام. يا وعدي عالأيام… تعلمت كتير، ووجعت أكتر. بس عرفت إن اللي بيكسرنا، بيعلّمنا. وإن كل خذلان… بيقوّي فينا حتة كانت ضعيفة. وإننا مهما انكسرنا، بنقوم. يمكن مش زي قبل، بس أنضج، أهدى، وأكتر حرص. الدنيا ما بقتش أمان… بس إحنا بقينا أذكى. بقينا نعرف قيمة نفسنا، حتى لو اتأخرنا. يا وعدي عالأيام… لو رجع الزمن، هحضن نفسي وأنا بتوجع، وأقول لها: "اصبري، هتعدي، ومش كل حد يستاهل دمعتك." #ترند #الحياة #الزمن_الجميل #جيل_التسعينات #رسالة #كلام_من_القلب #لك #قهوة_المحطة #Nabd_alhuroof